نمادهای عرفانی درداستان رستم و سهراب
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 19
نمادهای عرفانی درداستان رستم و سهراب
پیرامون اثر گرانسنگ حکیم توس ـ شاهنامه سترگ ـ سخن بسیار گفتهاند و شنیدهایم و جای سخنهای بسیار دیگر نیز هنوز خالیست، نگاه متفاوت آقای قائمپناه به یکی از داستانهای محوری شاهنامه که میتواند سرفصلی برای نگاههای عمیقتری از این منظر باشد ما را مجاب به درج این مقاله میکند.
شاید در میان ایرانیانی که سر و سودای مطالعه دارند و علیالخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی کرده و میکنند کمتر کسی را بتوان یافت که بیخبر باشد از اظهارنظر حکیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) که فرمود:
پی افکندم از نظم کاخی بلند
که از باد و باران نیابد گزند
به راستی شاهنامه کاخی بس بلند و بزرگ است که در طول تاریخ هستی خویش، نظر بزرگان و معماران عرصة علم و خرد را همواره به خود معطوف داشته است اما هنوز هم کسی نتوانسته است همه زوایای آن را یکجا در حلقة عدسی دوربین دیدگان خویش به مشاهده بنشیند و به بیان دیگر کسی موفق نشده تمام زوایای آن را زیر سیطرة دید خویش درآورد، به تعبیر نگارنده، شاهنامه چون عروس حماسی است که تاکنون به حجلة زفاف هیچ دامادی درنیامده است. اما از آنجا که پریروی تاب مستوری ندارد، او نیز هرازگاهی از لابهلای حجاب محمل خویش سرک کشیده و گوشة چشمی به خواستگاران و
صفحه 2
طالبانش نشان داده است، لذا هر خواستگار و طالبی نیز فقط توانسته است از منظر و مقامی که خود بر آن واقف بوده شاهد کمان ابروی وی یا تیر مژگانش باشد و آن را تماشا و توصیف کند. بر این اساس تلاش نگارندة این سطور نیز بر آن است تا از منظر و خاستگاه عارفان نگاهی به داستان رستم و سهراب، همچنین مرگ رستم بیندازد. امیدا که به حول و قوة الهی از عهدة کار (حداقل در حد توان خویش) برآید.
ابتدا لازم میدانم این مهم را با طرح چند پرسش آغاز کنم:
اولاً اینکه چطور میشود قبول کرد مردی که آزار موری را برنمیتابد، چنانکه در مقام انذار فریاد میزند:
میازار موری که دانهکش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
راضی میشود که پدر را به مرگ فرزند خویش آن هم به صورتی که خود قاتل فرزند باشد بیازارد؟ آیا عذاب روحی این موضوع برای پدر چندین برابرِ آزار مور نیست؟
و آیا عذاب وجدانی، که از خواندن چنین صحنهای به خواننده دست میدهد بیش از عذاب وجدانی که از آزار موری به انسان دست میدهد نیست؟ یا آیا درد و رنجی که از مرگ برادر به دست برادر در دل و جان انسان میپیچد بسی سنگینتر و شدیدتر از درد و رنجی که از آزار و مرگ یک مور به انسانی دست میدهد نیست؟
راستی چه شده است شاعری که انسان را از آزار مور برحذر میدارد و پرهیز میدهد، پدری را که قاتل فرزندش شده لعن و نفرین نمیکند و به دشنام برادری که برادرش را در چاهی پر از تیغ و سنان میاندازد نمیآغازد!؟ عجبا! تیغ نقد و انتقاد شاعر چرا کند شده است!؟ آیا علت، این بوده که شاعر داستانِ رستم و سهراب و مرگ وی را صرفاً داستان و افسانه تلقی میکرده؟ یا اینکه این داستان لباس رمزی است بر قامتِ حقیقتی که شاعر لطفی در
صفحه 3
عریانی آن نمیدیده و یا بیان صریح آن را صلاح نمیدانسته، به علت اینکه معتقد بوده که در عصر وی:
هنر خوار شد، جادویی ارجمند
نهان راستی، آشکارا گزند
شده بر بدی دست دیوان دراز
ز نیکی نرفتی سخن جز به راز
به نظر نگارنده در این نکته جای بسی تأمل است. و از طرف دیگر چگونه میشود باور کرد که فرد جوانمرد و مؤمنی چون رستم که در هیچ کاری بدون ذکر نام خدا مشغول و فارغ نمیشود ناجوانمردانه قاتل فرزندش شود؟ و یا چطور میتوان باور کرد رستمی که در هر امری ابتدا ستایش حق میگوید و بر او سجده میکند (که سجده خود نماد نماز در پیشگاه حق است.) با شکستن پیمان و به کار بستن خدعه، رقیبش را از میان بردارد؟ آیا در ستایش و نمازش اخلاصی نبوده است؟ آیا نماز او از آن نمازهایی نبوده که رسول حق فرمودند: «الصلوة معراج المؤمن» نماز نردبان عروج مؤمن است. و یا بالاتر که حضرت حق فرمودند: «إنَّ الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر»? نماز بازدارندة از زشتیها و ناپسندیهاست. و یا اینکه رستم از آنهایی نبود که به قول شیخ محمود شبستری خودساخته و خودباخته باشد تا نمازش سرشار از عطر و بوی حضور شود چنانکه فرمود:
تو تا خود را به کلّی در نبازی
نمازت کی شود هرگز نمازی
البته باید اقرار نمود که رستم مثل کسانی نبوده که نماز را برای شانه خالی کردن از زیر بار تکلیف و مسئولیت بهانه ساخته و کارش را ترک کند، نه، رستم نیز چون سعدی شیرازی طاعت را به جز خدمت به خلق نمیدانست. همین نکتههای ظریف و همین پرسشهای دقیق است که انسان را بر آن میدارد تا بپذیرد که قسمتهایی از شاهنامه نیز به سبک و سیاق گفتهها و باورهای عارفان بر سبیل رمز و کنایه سروده شده است و لذا باید گفت: اینکه
صفحه 4
جناب آقای دکتر محمودی بختیاری شاهنامه را آبشخور عارفان خوانده و بر این اساس کتابی تألیف نمودهاند، سخنی به گزاف وناحق نگفته و به همین دلیل بنده معتقدم که اگر از منظر عرفان به داستان رستم نظر افکنیم، نتیجه میگیریم که با توجه به مطالب فوقالذکر میتوان ادعا کرد که در داستان رستم و سهراب نیز سهراب، نماد نفس رستم است نه فرزند حقیقی وی و از آنجا که خداوند متعال فرمودهاند: «اِنَّ النفس لاَمّارهٌ بالسوء»1 نفس اماره [هر لحظه] انسان را به کارهای زشت و ناروا وامیدارد. و از باب اینکه صادق اهل بیت(ع) فرمودند: «طوبی لِعبدٍ جاهد لله نفسهُ و هواهُ و مَن هزم جُند نفسهِ و هواهُ ظَفِرَ برضا الله»2 یعنی خوشا به حال عبدی که برای خدا و تقرّب به حضرتش همیشه در مقام جهاد و ستیز با نفس باشد و هرگز از او غافل نشود و عنان و سلسلة اختیار خویش را از کف نداده و نگذارد که نفس و خواستههایش بر او چیره شوند. بلکه او غالب و نفس مغلوب او باشد و آنکه توفیق جهاد با نفس یافت و سپاه نفس اماره را مغلوب خود ساخت رضای الهی را کسب کرده است چنانکه پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: «طوبی لمَن کان عقلُهُ امیراً و نفسهُ اسیراً»3 یعنی خوشا به حال آن که عقلش در مملکت جانش امیر است و نفسش اسیر.» گفتنی است با توجه به همین آیات و روایات موجود که نمونههایی از آنها ذکر شد، عارفان علاوه بر اینکه سالکان و رهروان طریق حق را همواره به مبارزة با نفس فرا خوانده و تحریک کردهاند، در خارج از وجود خویش نیز برای نفس نمادهایی را بیان کردهاند که تعداد قابل توجهی از آنها را محقق بزرگ آلمانی خانم آن ماری شیمل در کتاب خود «ابعاد عرفانی اسلام» فراهم آورده که میتوان به طور خلاصه از جملة آنها این موارد را برشمرد. 1- سگ سیاه 2-روباه جوان 3- موش 4- زن نافرمان وگولزن 5- اسب یا استر چموش 6- شتر سرکش و نافرمان 7- خوک 8- فرعون 9- ابرهه 10 مار 11- شیطان 12-اژدها، حال چه میشود اگر سیزدهمین آنها را هم سهراب بنامیم و بدانیم.
رستم نماد سالک است و سهراب نماد نفس
سایر محصولات :
نمادهای عرفانی درداستان رستم و سهراب
نمادهای عرفانی درداستان...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارخانه تولیدی صنعتی میثاق 36 صطرح توجیهی و...
نقش کلسیم در بدننقش کلسیم در بدن...
طراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب ماندگی تحصیلیطراحی فعالیت یادگیری 2...
طراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب ماندگی تحصیلیطراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب...
طراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب ماندگی تحصیلیطراحی فعالیت یادگیری...
پاورپوینت حسابداری میانه 1 رشته حسابداریپاورپوینت حسابداری میانه 1...
طراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب ماندگی تحصیلیطراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب...
طراحی فعالیت یادگیری 2 رفع عقب ماندگی تحصیلیطراحی فعالیت یادگیری...
نقش کتاب در جامعهنقش کتاب در جامعه...
دانلود پاورپوینت چیلر جذبی تک اثرهدانلود پاورپوینت چیلر...
نقش والدین درکاهش با افزایش بزهکاری کودکاننقش والدین درکاهش با افزایش بزهکاری...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارخانه بخاری کارآفرینیطرح توجیهی و...
پاورپوینت حسابداری میانه 2 رشته حسابداریپاورپوینت حسابداری میانه...
نقش فرزند در زندگی زن و شوهرنقش فرزند در زندگی زن...
پاورپوینت حسابداری میانه 2پاورپوینت حسابداری میانه 2...
نقش زبان و ادبیات فارسی در اتّحاد ملّی و انسجام اسلامینقش زبان و ادبیات فارسی...
دانلود پاورپوینت آماده اختلالات اضطرابیدانلود پاورپوینت آماده اختلالات اضطرابی...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارخانه ماشین سازی اراک 63 صطرح توجیهی و کار آفرینی...
نقش رسانههای آموزشی در فرآیند یادگیری دانش آموزاننقش رسانههای آموزشی در...
پاورپوینت حسابداری صنعتی 1پاورپوینت حسابداری صنعتی...
نقش دولت در تجارت 15 صنقش دولت در...
طرح توجیهی و کارآفرینی طرح پیشنهادی توسعه خوشه صنعتی چای در شرق استان گیلان 24 صطرح توجیهی و کارآفرینی طرح پیشنهادی...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارآموزی ، کهرنگ لاستیکطرح توجیهی و کار...
دانلود پاورپوینت آماده احیای قلبی ریویدانلود پاورپوینت آماده احیای قلبی ریوی...
نقدی بر اندیشه های مارکس و نیچهنقدی بر اندیشه های مارکس...
نفقه 18 صنفقه 18 ص...
روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی 2روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری...
توسعه پایدار و کارآفرینی در دولتتوسعه پایدار و کارآفرینی در دولت...
طرح توجیهی و کارآفرینی طرح پژوهشی سنتز ترکیبات لیمونیطرح توجیهی و کارآفرینی طرح...
پاورپوینت حسابداری صنعتی 2پاورپوینت حسابداری صنعتی 2...
نظریههای اینشتیننسبیت عام و خاصنظریههای اینشتیننسبیت عام و خاص...
روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی 2روایت پژوهی و طرح...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارآموزی پارک جمشیدیه 110 صطرح توجیهی و...
روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی 2روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی...
روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی 2روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری...
روایت پژوهی و طرح فعالیت یادگیری کارورزی 2روایت پژوهی و طرح فعالیت...
نحوه ارتباط زندانی با زندانیاننحوه ارتباط زندانی با زندانیان...
توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین 21 صتوسعه روستایی و کارآفرینی روستایی...
ناهنجاریهای اسکلتیناهنجاریهای اسکلتی...
پاورپوینت حسابداری مواد و بهای تمام شده آنپاورپوینت حسابداری مواد و بهای...
طرح توجیهی و کارآفرینی طرح پژوهشی سنتز ترکیبات لیمونی 15 صطرح توجیهی و کارآفرینی طرح...
توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در آمریکا 18 صتوسعه روستایی و کارآفرینی...
ناصر خسرو قبادیانیناصر خسرو قبادیانی...
طرح توجیهی و کار آفرینی کارآفرینیطرح توجیهی و کار آفرینی...
ناسیونالیسم 27 صناسیونالیسم 27 ص...
پاورپوینت حسابداری صنعتی 2پاورپوینت حسابداری صنعتی 2...
توجیهی تولید صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی تابلوهای دیوارکوب سرامیکی، شیشه ای و چوبی 15 صتوجیهی تولید صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی...
نارسائی حاد کلیه ARF چیستنارسائی حاد کلیه ARF چیست...
طرح توجیهی و کارآفرینی طرح پرورش گوسفندطرح توجیهی و کارآفرینی...
مقاله درباره نقش عوامل محیطی در عملکرد ورزشکارانمقاله درمورد مخازن
مقاله درمورد حافظ شیرازی
بررسی آیات و احادیث در گلستان
مقاله درمورد حافظ شیرازی
تحقیق درباره مرغداری
مقاله درمورد حرکت سقوط آزاد اجسام
تحقیق درباره کارآفرینی کارگاه کاشی کاری
تحقیق درباره قرآن و روح رشته معارف اسلامی
پاورپوینت تهیه اسید بوریک از بوراکس و بررسی برخی از خواص آن
کتاب دکوراسیون
کارخانه ماشین سازی اراک 63 ص
کاربرد مینی تنیس در آموزش مبتدیان و ورزش مدارس
ویندوزxp
کلمات کلیدی :درداستان رستم سهراب رمودند laquo طوبی داستان رستم سهراب مادهای عرفانی درداستان عرفانی درداستان رستم رستم سهراب یzwnj شود یzwnj دهد رمودند laquo درداستان رستم شده است دست یzwnj داستان رستم یzwnj سهراب شاهنامه laquo میzwnj اینکه انسان داستان عارفان
- ۹۶/۰۷/۲۶